Projecte d'innovació per millorar la qualitat de l'aire a les escoles de Tarragona (URV)
L'URV ha presentat l'opció de dur a terme un projecte relacionat amb la captació de gasos a l'institut als alumnes de l'Institut Tarragona. Els principals objectius d'aquest projecte són:
La disposició dels captadors també s'ha basat en la possibilitat de poder fer comparacions entre els diferents resultats: entre les dues entrades de l'institut, entre aules més ventilades i menys ventilades, entre aules i passadissos, entre les dues escales de l'institut...
- Analitzar la concentració de compostos orgànics volàtils de l'aire de les escoles i els instituts de Tarragona.
- Conscienciar als alumnes dels productes que respiren.
- Comparar les concentracions dels gasos a les diferents zones de cada institut i escola.
- Interpretar els resultats obtinguts.
- Trobar les causes de les altes concentracions dels gasos i buscar diferents remeis que s'hi poden aplicar.
- Realitzar estudis de càlculs de risc, comprovar si els valors de la concentració sobrepassen els límits permesos i l'afectació que podrien tenir per la salut.
- Difondre els resultats.
- Crear vocacions científiques.
- Introduir als joves al món de la recerca científica.
En primer lloc, tot l'equip de professors i alumnes implicats en aquest projecte ens vam reunir. En aquesta reunió els professors ens van introduir el que eren els captadors i el seu funcionament i entre tots vam decidir la localització dels captadors.
Vam col·locar els captadors a les zones on crèiem que les concentracions de compostos orgànics volàtils serien més elevades (zones de trànsit, zones amb presència de productes de neteja, zones amb fugides de les clavegueres...).
Teníem 12 captadors, per tant, vam escollir 12 zones on poder posar-los per tal de que els resultats siguessin significatius:
- Gimnàs
- Passadís de 3r i 4t d'ESO
- Aula de 3r C.
- Aula Polivalent.
- Escales de l'esquerra.
- Escales de la dreta.
- Lavabo de noies de la planta baixa.
- Aula de 4t A.
- Sortida del Carrer Estanislau Figueres.
- Sala de professors.
- Laboratori de baix.
- Sortida del Carrer de Sant Antoni Maria Claret.
La disposició dels captadors també s'ha basat en la possibilitat de poder fer comparacions entre els diferents resultats: entre les dues entrades de l'institut, entre aules més ventilades i menys ventilades, entre aules i passadissos, entre les dues escales de l'institut...
Una vegada obtinguts els resultats, se'n farà una anàlisi i se n'extraurà una conclusió.
Els captadors consten d'un filtre que reté els gasos de l'aire, aquests aparells només capten compostos orgànics volàtils com el metà, l'età, el propà, el benzè, l'etilè...
Els compostos orgànics són substàncies químiques que contenen carboni i es troben a tots els elements vius. Els compostos orgànics volàtils són aquells que es converteixen fàcilment en gas o vapor, solen ser alliberats al cremar combustibles o per dissolvents i pintures.
ENLLAÇOS:
https://es.wikipedia.org/wiki/Compuestos_org%C3%A1nicos_vol%C3%A1tiles
https://diaridigital.urv.cat/facultat-quimica-guia-alumnes-secundaria-per-avaluar-qualitat-aire/
Article científic sobre la presència de dissolvents i contaminants orgànics a les aules
Pòster “Recerca en qualitat de l’aire”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada